Backspin (visszatekerés) Az éppen futó lemez rövid és gyors visszaforgatása.
BPM (Beat Per Minute) Percenkénti leütések száma. Ez jelzi a zeneszám tempóját. Ez alapján lehet összekeverni két zeneszámot azaz az ütemszámnak egyeznie kell, különben disszonáns lesz a zene és kezdődik a lódobogás... Adott keverők ezt az értéket képesek mérni automatikusan, de adott gyakorlás és idő után az ember fülében lesz a dolog.
Crossfader (X-fader) Lehetővé teszi a két csatorna közti közvetlen átkeverést. Az A tolópotméter lehuzás és a B tolópotméter felhúzása helyett közvetlenül A-ról B-re lehet átkeverni vele. A crossfaderrel ugyanúgy lehetséges az éppen futó lemezre bevágni effekteket mint például: scratch, vokál, dob stb.
Cut (vágás) A lágy átmenetű átkeveréssel szemben az adott csatornát hirtelen teljesen kivágja. Egy adott számból az ilyen módon való kikeverésnek mindig ritmusban kell történnie, legjobb esetben mindig a hangsúlyos ütemre (az egyre).
D.M.C. (Disco Mixing Club) Nemzetközi szervezet mely a világ DJ-inek a tudásának megmérettetését tuzte ki maga elé. Sajnos ma a szervezetnek hazánkban nincs képviselője, így Magyarország nem vesz részt benne...
Duplázás Ha két egyforma lemez egyszerre, minimális eltolódással forog, akkor egy úgynevezett flanging effektus kelletkezik. A duplázás egy további változata: két egyforma lemez forog, de nem egyszerre, hanem egy vagy több ütemmel eltolva. Ezáltal az adott részek ismétlődnek. Kicsit bonyolultabban két egyforma lemezt ugy keverünk egymásra, hogy azok pont egy negyed ütemmel legyenek eltolva, hogy ezáltal a basszusdob is pont egy negyedre jusson.
Four On The Floor (négy a földön) A folyamatos 4/4-es lábdob hétköznapi megjelölése.
Four To The Floor (négy a földre) A tánczenében varázslatos jelentőségű 4-es számmal kapcsolatos gyűjtőfogalom. majdnem mindegyik szám 4/4-es ütemű, a hangszerelés is általában négy fő csoportra osztható.
MC (Master of Ceremony) Ceremóniamester. Az a művész aki a kifutó lemezekre esetleg még effektgépeket is használva rábeszél, rappel. Nekik kezdték el a jamaikaiak a csupán basszus és dobszólamokból, valamint visszhangokból álló úgynevezett dub lemezeket azaz dubplateket csinálni.
MIX (keverés) Gyűjtőfogalom. Úgy jelenti a játszandó lemezek kiválasztását, azaz a programösszeállítását, mint a futó lemezek egymásba való átkeverésének technikáját, illetve minőségét. A bekeverendő lemezt a DJ fejhallgatón előrehallgatja és a sebességsabályzóval az éppen futó lemez sebességéhez illeszti, majd az adott ponthoz érve azt is elindítja és a crossfaderrel átkeveri. Ajánlatos, ha az átkeverési művelet a "négy földre" elvhez alkalmazkodik, de nem ajánlatos a refrén vagy a dallam közepén átkeverni.
Scratch (karcolni, csikorogtatni) Egy forgó lemez oda vissza húzgálása. Adott esetben ezzel egy új effektet, ütemet lehet látrehozni. Nagy jelentősége van a hip-hop zenében és a D.M.C.-ken.
Filc (csúszóalátét) A lemeztányérra helyezett kerek filctalp, amely a lemez megállítását teszi lehetővé, míg alatta a lemeztányér változtalan sebességgel tovább forog. Nagyban megkönnyíti a scratch technikáját.
Track (sáv) Átvitt értelemben olyan számot, darabot jelent, amely a hagyományos dalszerkezettel nem rendelkezik. Megkönnyíti a keverést és lehetővé teszi a gyorsabb átmenetek alkalmazását.
Transforming (átalakítás) A futó lemez ritmikus, sztakkatószerű megszakítása, amely lehetővé teszi az adott darab egyes elemeinek elszigetelését, ezáltal erős kiemelését (lábdob) Többféleképpen megoldható: vagy a crossfaderrel vagy a keverőpulton külön erre a célra lévő transform nevű gombbal vagy pedig az adott csatorna bemenetelének váltókapcsolójával.
Tunning (hangolás) Finomhangolást, de ma inkább felspécizést jelent. A Technics SL 1200 -as lemzejátszót néhány trükk segítségével variálható. Az eredeti +/-8%-os sebességváltoztatás helyett +/-16%-os tartományra tehetünk szert. Hátránya, a 0 állásban nem lesz stabil a lemezjátszó. |